АНАЛИЗА ДОКУМЕНАТА ИНСПЕКЦИЈСКОГ НАДЗОРА СА НАЛАЗИМА И ПРЕПОРУКАМА
АНАЛИЗА И СПИСАК ДОКУМЕНАТА
Више јавно тужилаштво у Новом Саду (у даљем тексту ВЈТ)је након подизања оптужнице, дана 30. децембра 2024. године, а на основу члана 250. става 1. Законика о кривичном поступку, ставила на увид целокупну расположиву документацију и информације прикупљене у току предистражног и истражног поступка (у даљем тексту ДОКУМЕНТАЦИЈА) који се водио пред Вишим јавним тужилаштвом у Новом Саду, као и друге доказе којима се поткрепљујe оправдана сумња да су оптужена лица извршила кривична дела која им се стављају на терет.
Постојећи списак објављене документације (852 документа) је допуњен са три додатна фајла са називима Преостала документација 1 део, 2 део и 3 део (95 докумената). Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре (МГСИ) је 02. фебруара 2024. објавило своју документацију која се тиче могућег извршења кривичног дела поводом пада надстрешнице на Железничкој станици у Новом Саду 1. новембра 2024. године, а која садржи 466 докумената подељених у 10 целина (Пројекат, Надстрешница, Извештаји месечни, Извештаји недељни, Технички прегледи, Прикључења, Покрајинска инспекција, Дирекција за железнице и општа акта, ЦЕОП документација из агенције за привредне регистре, и Документација по додатним захтевима).
Овај документ представља анализу дела документације који се односи на објављене документе инспекцијског надзора, и уочених пропуста, недостатака, недоречености и контрадикторних података, као и осталих елемената, који могу бити релевантни за утврђивање чињеничног стања поводом пада надстрешнице зграде железничке станице у Новом Саду.
Објављено је укупно 36 докумената које се односе на вршење инспекцијског надзора, и то:
- 15 (петнаест) Записника о инспекцијском надзору
- 14 (четрнаест) Налога за инспекцијски надзор
- 3 (три) Извештаја о инспекцијском надзору
- 1 (једно) Обавештење
- 1 (један) Закључак
- 1 (једно) Поступање по инспекцијском наздору
- 1 (један) Захтев за продужење рока
Од објављених докумената (а) 13 (тринаест) се односи на проверу примене прописа приликом преласка са зимско на летње рачунање времена и обратно; (б) 6 (шест) на технолошку припрему и спровођењу радова на демонтажи контактне мреже на колосецима; (в) 5 (пет) на проверу пословног реда станице Нови Сад; (г) 8 (осам) на контролу реда вожње; (д) 3 (три) на поседовање аката за зимске услове, и (е) 1 (један) на постојање дезобаријера и хигијенских мера (Ковид-19). Обављена су 3 (три) ванредна и 33 (тридесет три) редовна надзора. Сви напред наведени документи се односе на рад покрајинске инспекције. Предмет рада покрајинске инспекције нису били предметни радови на самој згради Железничке станице, већ детаљи везани за обављање железничког саобраћаја.
НАЛАЗИ
- Нејасно је зашто је ВЈТ уврстило ових 36 докумената у званичне списе који су прилог Оптужном предлогу, јер нити један од њих нема ни директне ни индиректне везе са евентуалним радњама које су могле утицати на пад надстрешнице у Новом Саду.
- У објављеним документима који се односе на вршење инспекцијског надзора се не налазе документи о вршењу инспекцијског надзора од стране републичке грађевинске инспекције, која је по ингеренцији једина надлежна за контролу инфраструктурних радова који спадају у Просторни план подручја посебне намене инфраструктурног коридора железничке пруге Београд – Суботица – државна граница (Келебија), тако да није могуће утврдити да ли је било активности републичке грађевинске инспекције и контроле радова на згради Железничке станице у Новом Саду.
- Књига инспекције која је накнадно објављена од стране Министарствва грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре 02.02.2025, садржи само ЈЕДНУ страницу, и то само прву која се попуњава приликом отварања књиге. У пратећем мејлу CRIC-CCCC наводи се да је то и једина попуњена страница, јер, цитирам „остале стране на којима се уписују инспектори су празне, јер се инспектори нису уписивали у књигу инспектије када су вршили инспекцијски надзор“. Што је иначе њихова законска обавеза према Правилнику о садржини и начину вођења књиге инспекције, грађевинског дневника и грађевинске књиге (“Службени гласник РС”, број 96 од 2. новембра 2023.).
ПРЕПОРУКЕ
- Препоручује се ВЈТ да изврши додатне радње како би се утврдило да ли су сви документи инспекцијског надзора, поготово оних који су евентуално урађени од стране републичке грађевинске инспекције били доступни ВЈТ, имајући у виду изјаве сведока, као и документацију из објављених грађевинских дневника где постоје забелешке о уоченим недостацима, али без навођења ко је вршио контролу и у којој фукцији.
- Препоручује се ВЈТ да изврши додатне радње којим би се утврдило ко је, када и на који начин, у име надлежног органа који је издао грађевинску дозволу обавестио грађевинску инспекцију о почетку радова на згради Железничке станице, и да ли је тиме испунио у потпуности своју обавезу из члана 32. Правилника о поступку спровођења обједињене процедуре електронским путем („Сл. Гласник РС“, бр.96/2023)