ПРОЦЕНА ШТЕТЕ од пада надстрешнице железничке станице у Новом Саду
Проф. др Душан Добромиров, судски вештак за економско финансијску област
Процена је вршена на основу података добијених од Грађевинске поткомисије и
званичних података фирме “Србијавоз” АД, Београд, за 2023. годину објављених на сајту компаније. Вредности у процени су дате веома конзервативно и изражене су у еурима (могу се претворити у РСД по средњем курсу НБС на дан примене података).
1. ВИСИНА МАТЕРИЈАЛНЕ ШТЕТЕ КОЈА ЈЕ НАСТАЛА РУШЕЊЕМ НАДСТЕШНИЦЕ И ТРОШКОВИ ИЗГРАДЊЕ НОВЕ
Трошкови који би обухватили:
– прибављање дозвола и услова пројектног задатка,
– пројектовање нове надстрешнице која би задовољила грађевинске стандарде,
– чишћење градилишта, и
– набавку материјала и извођење радова од стране лиценцираних извођача,
процењени су од стране Грађевинске поткомисије на укупно 120.000 ЕУРА.
2. ВИСИНА ШТЕТЕ НАСТАЛЕ ТИМЕ ШТО СЕ ЖЕЛЕЗНИЧКА СТАНИЦА У НОВОМ САДУ НЕ КОРИСТИ (изражена у ЕУР по дану)
Економско-финансијска штета која дневно настаје услед некоришћења железничке станице у Новом Саду процењена је на основу података из завршног рачуна компаније
“Србијавоз” АД, Београд, за 2023. годину, усвојеног 30.01.2024. на Скупштини акционара.
Тренутно је могуће проценити:
А. Штету за грађане услед отежаног коришћења железничке станице у Новом Саду и
Б. Штету за буџет Републике Србије услед смањења прихода компаније “Србијавоз” АД Београд.
Тренутно није могуће утврдити штету услед немогућности отварања путног правца према Будимпешти и трошкове ангажовања 4 додатна аутобуса Јавног предузећа ГСП НОВИ САД (не зна се ни да ли то плаћа град Нови Сад или “Србијавоз”).
А. Штета за грађане услед отежаног коришћења железничке станице у Новом Саду
Број путника који је током 2023. године користио железничку станицу у Новом Саду је: Соко – 1.728.967 путника
Регија – 1.893.438 путника
што даје укупан број од 3.622.405 путника, просечно 9.924 путника дневно. Конзервативна процена додатног задржавања по једном путнику, услед немогућности коришћења железничке станице је пола сата. То чини 4.971 изгубљених сати дневно.
Вредност изгубљеног сата одређујемо тако што просечну нето зараду у Републици Србији (без пореза и доприноса) која је, по подацима Републичког завода за статистику, у 2024. године износила 100.738,00 РСД, делимо са 160 радних сати месечно. На основу таквог прорачуна вредност изгубљеног сата износи 629 РСД или 5,36 ЕУРА.
Када се вредност изгубљеног сата примени на број изгубљених сати дневно, добија се износ од 26.644,56 ЕУРА дневно.
Б. Штета за буџет Републике Србије услед смањења прихода компаније “Србијавоз” АД Београд
По званичном финансијском извештају за 2023. годину, остварена је нето добит од 133
милиона РСД. Нето добит у 2023. години остварена је на основу укупних прихода од 9.335 милиона РСД и укупних расхода од 9.116 милиона РСД. Пословни приходи износе 8.856 милиона РСД и чине 94,9 % укупних прихода.
Званични финансијски извештај за 2023. годину као пословне приходе представља:
а) Приходи од продаје робе и услуга: 3.449 милиона РСД – 38,9 %,
б) Приходи од субвенција : 5.112 милиона РСД – 57.7 % и
ц) Други пословни приходи : 61 миллион РСД – 0,7 %.
Оваква укупна структура прихода показује да држава значајно дотира “Србијавоз” АД
Београд (54,76% укупних прихода) и да ће услед пада сопствених прихода компаније, држава морати више да издваја како би компанија могла да функционише. Може се претпоставити да ће повећање давања новца пореских обвезника Србије кореспондирати са смањењем прихода од продаје роба и услуга.
Ако се конзервативно процени да ће немогућност коришћења железничке станице у Новом Саду смањити приходе од продаје роба и услуга за само 10%, добија се годишњи износ од 345 милиона РСД новца пореских обвезника. То нам даје износ од 0,9452 милиона РСД дневно или 8.044,30 Еура дневно.
ВИСИНА ШТЕТЕ НАСТАЛЕ ТИМЕ ШТО СЕ ЖЕЛЕЗНИЧКА СТАНИЦА У НОВОМ САДУ НЕ КОРИСТИ ИЗНОСИ УКУПНО 26.644,56 + 8.044,30 = 34.688,86 ЕУРА дневно.
3. УКУПНЕ ОБАВЕЗЕ ИЗДРЖАВАЊА МАЛОЛЕТНИХ И СТАРИХ ОСОБА
Ове обавезе није могуће утврдити, јер информације о породицама нису званично доступне. Оно што се незванично може сазнати је да су породице страдалих добијале новчана средства из буџета града Новог Сада, на основу директне погодбе, по нејасниим критеријумима. За претпоставити је да ће више информација о томе бити доступно јавности, јер су породице страдалих најавиле покретање кривичног поступка.